Development Hell

 

Många spel annonseras långt i förväg, innan annat är förproduktionen har hunnit ta sin början och man ännu inte är helt klara med vilken väg som spelet kommer att ta. Många gånger släpps information tillsammans med några hopknåpade 3D renderingar och en cinematisk reklamfilm som skapats utav en extern animationsstudio för att väcka uppmärksamhet. Sedan blir det oftast rätt så tyst, kanske med någon liten uppdatering här och där ändra fram till månaderna precis innan release då det börjar släppas nya bilder, demos och färska reklamfilmer igen. En del spel når dock aldrig den sista biten, eller i alla fall inte på flertalet år, för att inte säga decennier. Dom fastnar i vad som inom industrin brukar kallas för development hell, ett tillstånd där man fastnat i utvecklingen av spelet utav olika anledningar och ibland finns det spel som aldrig tar sig ur detta stadie.

 

Duke Nukem Forever (2011)

15 år, så länge dröjde det innan uppföljaren till Duke Nukem 3D från 1996 kom ut, då efter att ha varit i produktion sedan utannonseringen 1997. Spelet utvecklades utav 3D Realms och efter att ha skjutit upp den första deadlinen flera gånger så meddelande man 2001 att spelet skulle släppas när det var klart. Sedan följde tystnad, i 8 långa år. Nya spelkonsoler hann komma och gå innan en ny teaser trailer släpptes 2007 för att sedan försvinna igen. År 2009 så fick spelet ta emot en smäll genom att man skar ner på personal i studion och snart tappade 3D Realms licensen. Vintern 2010 så meddelades det att Gearbox Software, skaparna utav den populära Borderlands spelserien tagit över utvecklingen och slutligen så släpptes spelet sommaren 2011. Ett genomgående skämt inom spelbranschen var länge att Duke Nukem Forever hade fått sin titel för att det tog en evighet att få ut på marknaden.

 

Beyond Good & Evil 2 (TBA)

År 2003 så släppte Ubisoft ett spel med titeln Beyond Good & Evil, ett spel som trots haltande försäljning har vunnit många hjärtan bland spelare och hyllats utav spelpressen världen över. Sedan så följde flera år utav rykten om en uppföljare, något som visade sig vara falska antaganden och önskedrömmar ända fram till våren 2008 då skaparen Michel Ancel bekräftade att han nu påbörjat en tvåa tillsammans med Ubisoft. Året därpå så meddelade han att man fortfarande var i förproduktionsstadiet. Samma år så läckte en filmsekvens som man misstänkte var från spelet, men det bekräftades inte förrän 2011. Snabbspola fram till hösten år 2016 och Ancel bekräftar, liksom många gånger förr att spelet fortfarande är under utveckling men varnade att det fortfarande var långt kvar innan det var färdigt. Senaste informationen om denna efterlängtade uppföljare kom i slutet utav maj 2017, där Ancel förklarade att man kanske kunde skulle släppa mer information om spelet innan årets slut. Spelet verkar även ha gått från att vara en direkt uppföljare till att eventuellt vara en reboot, men då både Ancel och Ubisoft kniper ihop läpparna om spelet så får fansen hålla ut ett tag till, förhoppningsvis dock inte för evigt. Det har ju ändå redan gått 9 år sen det först utannonserades!