Indiescenen

Under det senaste decenniet så har indiemarknaden exploderat när det kommer till både möjligheter att skapa egna spel kostnadseffektivt och släppa det för en bredare publik.  Indie, som står för independent, är i ordets rätta bemärkelse ett spel som produceras, utvecklas och ges ut utanför dom redan etablerade utgivarna och spelstudios som sedan länge varit bundna till marknaden. Men i praktiken så brukar dom flesta anse att indiespel är mindre spel, producerade av amatörer eller väldigt små team och hamnar i en egen liten nisch. Sedan hjälper det inte heller att dom flesta spel som släpps utav indieutvecklare idag antingen är plattformsspel med retro 8 eller 16 – bitars grafik eller handlar om överlevnadsspel i en öppen värld a la Ark: Survival Evolved eller 7 Days to Die. Något som gjort att många andra spel hamnar i skuggan av vad som idag felaktigt anses vara ”standard” och format bilden utav vad indiespel innebär och erbjuder.

Släpper först en demo

Många indieutvecklare idag brukar förlita sig på att skapa en grundläggande skiss, eventuellt en demo eller proof of concept video som dom sedan presenterar via en eller annan crowdfunding sida, så som exempelvis Kickstarter eller GoFundMe. Vidare är en vanlig taktik att sedan tidigt i utvecklingsfasen släppa en så kallad alpha-version utav spelet och låta intresserade spelare finna och rapportera in buggar, ge förslag om förbättringar och ändringar. Detta är dock inte en nödvändighet när det kommer till att producera mindre spel, exempelvis så skapades MineCraft till en början utav en enda person, Marcus ”Notch” Persson, och betan sålde så bra att förutom att tjäna in löjligt mycket pengar, även fick honom att starta en hel studio kring fenomenet innan han slutligen sålde allting till Microsoft och gjorde miljardvinst.

Många spel ligger länge som betaversion

Minecraft låg dock länge ute som just en alpha och sedan betaversion innan en slutgiltig produkt faktiskt lanserades, något som inte alls är ovanligt längre. Det finns spel, så som Day Z som funnits tillgängligt via steam early access i flera år nu utan att verka ha något större behov utav att röra sig framåt i utvecklingen. Genom att släppa early access till alpha och beta-versioner utav sina spel så kan nämligen indieutvecklare långsamt arbeta med spelet, förändra det och testa nya saker på ett vis som större studios inte har möjlighet till. Det kan till och med tänka sig så att vissa har hittat sin nisch med ett spel som aldrig kommer bli klart, men som dom ändå kan tjäna pengar på via sina spelare och bara experimentera med tills den dan antingen efterfrågan runnit ut i sanden eller dom hittar andra projekt. Etablerade spelstudios som jobbar med AAA spel har dock inte den möjligheten då dom investerar miljoner i utvecklingen, har snäva deadlines tills när produkten måste vara färdig och kunna släppas för att inte gå back eller i värsta fall konkurs. Och då räknar vi inte med all marknadsföring runt om i tidningar, på hemsidor och tv.

Indiemarknaden är större nu än någonsin tidigare, Steam, Xbox Arcade och Playstation Store har alla dedikerade avdelningar på sina webshops för just indiespel och digital content och brukar många gånger lyfta fram dom i olika kampanjer och vid reor för att hjälpa mindre studios att synas. Spelpressen rynkar heller inte längre på näsan åt okända utvecklare och deras mindre spel utan tar emot dom med öppna armar eftersom dom utvecklarna inte är låsta till att köra på redan etablerade och säkra koncept utan kan våga experimentera och testa nya, innovativa idéer.